Resepi kuih kerbau guling!

hai uols.. tengah viral erk sekarang kuih kerbau guling... sis mula2 baca pun berguling jugak hahaha.. macam2 nama kuih sekarang ni ye..

jom kite tengok macam mana cara buat kuih ni dan apa bahan-bahan dia.. kot2 la sedap kan boleh la try buat..

tak salahkan kalau kita mencuba makanan tradisi orang lain. sebab kite pun ade makanan tradisi kita sendiri..

okey2 kat bawah ni resepi kuih kerbau guling ni.. jom kite try buat kuih kerbau guling ni..

sis jumpe dalam fb.. tq ye owner yang kongsi resepi ni.. sis akan try buat kuih kerbau guling ni.

bahan2

250gm tepung beras
200gm gula
150gm tepung jagung
1/2  sudu teh air kapur
3 sudu besar tepung pulut
1/2 cawan santan pekat
tempurung bakar ( diambil air hitammnye dan tapis)
pastikan tempurung bersih
1 1/2 liter air (bergantung pada kepekatan)
secubit garam

cara - cara

Masukkan semua bahan dia atas dalam kuali.kacau biar sebati dulu baru buka api. lepas sebati buka api gas dan kacau perlahan, dan api sederhana. kacau sampai likat.

sediakan loyang saiz 8, sapukan minyak terlebih dahulu. dan tuangkan adunan tadi dalam loyang. bila dah sejuk gulingkan dalam kelapa parut muda yang digaul sedikit garam.

*tempurung yang dah siap bakar tadi kena tumbuk dan masukkan air tapis guna kain ok. optional boleh guna serbuk arang ade dijual di bakery.

ok  selamat mencuba kuih kerbau guling.. makan sambil guling-guling atas tilam boleh tak.. hahahah

kerbau guling
kuih kerbau guling




3 comments

  1. macam2 nama makanan sekarang ni ... 1st time mrs pip dgr nama kuih kerbau guling ni...

    ReplyDelete
  2. glamer betul kuih ni.hehe..nama pelik tapi kalau tengok resepi tu macam kuih dulu-dulu.
    JanjiKita

    ReplyDelete
  3. erk.. komersial betul nama dia hihihi

    ReplyDelete