Program Sumbangan Nur Ramadhan Usaha Murni KWP Membantu Golongan Asnaf

 Assalammualaikum.. Tidak lama saja lagi kita dah nak sambut bulan ramadhan al mubarak.. Bila tiba bulan ramadhan semua golongan tidak kira yang kaya atau miskin mesti akan buat persediaan untuk menyambut kedatangan bulan ramadhan al mubarak.. Jadi di kesempatan ini iris nak kongsikan program yang dianjurkan oleh Kementerian Wilayah Persekutan (KWP) setiap tahun.

Irismyra.com
Yayasan wilayah persekutuan mengagihkan sumbangan pada asnaf sempena program Nur Ramadhan

Disamping itu menteri wilayah persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Mansor berkata selain itu, Pejabat Ahli Parlimen Putrajaya juga
telah menyumbang sebanyak rm2,000 kepada 52 surau dan masjid dalam putrajaya serta bekalan keperluan lain berjumlah rm 5,000 sempena bulan ramadhan.

Rasanya ramai rakyat malaysia yang kurang tahu tentang program-program seperti ini. Ini adalah salah satu usaha Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) untuk mencari keberkatan dan mengimarahkan lagi bulan ramadhan yang mulia.


Menurut Setiausaha Bahagian Komunikasi  Korporat (KWP) Mazurah Ismail, Program Nur Ramadhan ini akan menjelajah 13 kawasan parlimen di wilayah persekutuan termasuklah putrajaya dan labuan.

Seramai 8750 orang asnaf yang memerlukan bantuan di sekitar kuala lumpur,putrajaya dan labuan dikenalpasti akan menerima bantuan ini.




Sebahagian ibu ibu tunggal yang hadir sempena program Nur Ramadhan anjuran KWP


Dalam program ni Kementerian Wilayah Persekutuan akan membantu golongan ibu tunggal, anak-anak yatim
Dan keluarga yang kurang berkemampuan.

Sebenarnye dengan anjuran Program Nur Ramadhan ini akan membantu golongan yang kurang berkemampuan dan memerlukan untuk menyambut ramadhan yang bakal tiba. Sekurang-kurangnya dapat mengurangkan beban dan kos sara hidup golongan berikut.

Dalam usaha murni Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) ini golongan ini akan menerima bantuan dari Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan  (MAIWP) bernilai rm150 seorang.

Dalam Program Nur Ramadhan ini juga Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) turut menyalurkan sumbangan zakat sebanyak rm100,000.00 kepada pusat transit gelandangan kuala lumpur.




Semoga usaha Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) ini dapat memberikan sinar kegembiraan dan harapan buat golongan yang memerlukan ini. Sebagai rakyat malaysia iris sangat gembira dengan Program Nur Ramadhan seperti ini dan berharap juga moga satu hari nanti kita sama-sama berusaha dalam membantu golongan yang memerlukan. Usaha murni Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) memang patut diberi pujian dan kita juga harus menyokong usaha murni Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) ini.




87 comments

  1. Bagus ada program macam ne. Paling tak golongan yang kurang berkemampuan tak terasa di pinggir menjelang bulan yang mulia

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, ada yang sudi membantu golongan2 ni terutama di musim perayaan..good inisiatif by KWP..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah usaha murni yang patut diteruskan sampai bebila

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah, semoga dengan sumbangan ni dapat meringankan beban mereka

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah..golongan asnaf dibantu dgn baik sekali

    ReplyDelete
  6. program yg sangat bagus boleh membantu golongan kurang berkemampuan

    ReplyDelete
  7. So nice program macam ni. Mesti happy diorang dirai

    ReplyDelete
  8. Bagusnya ada program macam ni. Masih ada insan yang prihatin membantu golongan yang kurang berkemampuan

    ReplyDelete
  9. Bagus program ni, membantu golongan yang betul-betul memerlukan

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah ... masih ada yang ambil berat kepada mereka yg kurang berkemampuan..

    ReplyDelete
  11. wahhh..setiap tahun ke ada program macam nih..baru tahu

    ReplyDelete
  12. Bagus sangat kan ada bantuan macam ni, boleh ringankan beban mereka yang memerlukan.

    ReplyDelete
  13. Inisiatif terbaik dari kerajaan. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  14. Dapatlah serba sedikit meringankan dan memberi keceriaan pada mereka... :)

    ReplyDelete
  15. Dapatlah serba sedikit meringankan dan memberi keceriaan pada mereka... :)

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah program sebegini terlaksana. Semoga akan lebih diberkati bila mendekati mereka yang lebih memerlukan.

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah dengan program sebegini dapat membantu golongan asnaf dan golongan kurang berkemampuan supaya dapat ringankan beban mereka. Semoga program macam ni dapat diteruskan dari masa ke semasa

    ReplyDelete
  18. Usaha yang patut dipuji. Kena selalu buat program macam ni untuk meringankan beban mereka yang memerlukan. Sekurang-kurangnya terpancar senyuman gembira di wajah mereka.

    ReplyDelete
  19. Is good that government helps the poor. This will ease their burden and they get to spend on some clothes for Raya. May we have more ppl helps the poor.

    ReplyDelete
  20. Bagus program ni. Bantu yg memerlukan

    ReplyDelete
  21. bila dah dekat nak puasa dan raya ni mesti banyak program amal mcm ni. anak anak yatimlah yang selalunya akan teruja. saya pernah pergi event mcm ni.. diorang tersenyum je bila dpt baju raya baru

    ReplyDelete
  22. Sekarang ni kos sara hidup makin tinggi dan ramai yang terbeban disebabkan faktor tu. Jadi dengan adanya program macam ni memang membantu golongan yang kurang berkemampuan seperti asnaf, anak yatim dan ibu tunggal. Semoga program ini berterusan.

    ReplyDelete
  23. Semoga program yang baik sebegini berterusan dan menjadi ikutan yang lain. Ringanlah beban mereka yang benar-benar memerlukan.

    ReplyDelete
  24. Prog nur ramadhan ni bagus. Kiranya macam membantu orang kesusahan dan yang sangat memerlukan. Insiatif yang perlu diteruskan

    ReplyDelete
  25. Sokong program2 mcm ni..terbaik

    ReplyDelete
  26. Moga usaha murni ini dapat meringankan beban mereka2 yang memerlukan dan memberi sedikit kebahagiaan ketika bulan ramadan dan hari raya. Harap banyak lagi syarikat menjalankan program sebegini

    ReplyDelete
  27. Moga program ini diteruskan dan diperluaskan lagi

    ReplyDelete
  28. Alhamdulillah, bagus program ni. Semoga diteruskan lagi sampai bila bila.

    ReplyDelete
  29. Bgus program ni. Boleh mengurangkn beban orang kurang berkemampuan.

    ReplyDelete
  30. Bagusnya program sumbangan nur ramadan ni. Atleast dapat membantu golongan yang tak berkemampuan untuk menyambut syawal sama seperti orang lain. Semoaga diteruskan sampai bila-bila.

    ReplyDelete
  31. Allahu.. bagusnya ada program macam ni. semoga diberkati dan diteruskan lagi.

    ReplyDelete
  32. Alhamdulillah, bagus program sebegini. Membantu mereka yg hidup serba kekurangan untuk menyambut bulan mulia, bulan Ramadhan. Semoga program sebegini berterusan sehingga tiada lagi yang susah.

    ReplyDelete
  33. Bagus nih program tahunan pemerintah oleh Kementerian Wilayah Persekutan (KWP) yang di adakan setiap tahunnya untuk kaum Asnaf yang hidup serba kekurangan.

    ReplyDelete
  34. Program macam ni memang selalu diadakan ketika sambutan bulan ramadhan. Bagus sangat ada program-program macam ni kan.. orang kata kita berbahagi rasa kesyukuran bersama-sama mereka yang kurang berkemanpuan

    ReplyDelete
  35. alhamdulillah moga sedikit sebanyak bantuan yang diberikan ni dapat bantu golongan yang memerlukan nak buat persiapan sambut puasa. good job kerajaan!

    ReplyDelete
  36. Alhamdulillah program macam ni memang bagus sangat.patut diteruskan pada lain lain waktu juga.sama sama meringankan beban semua orang

    ReplyDelete
  37. Bagus bila ada kerajaan yang perihatin. Beri sumbangan kepada ibu tunggal dan golongan yang tidak berkemampuan. Tapi, diharap kerajaan memberi sumbangan tidak kira siapa-siapa. Sebab masing-masing ada masalah tersendiri walaupun pendapatan dah lebih 3k. Walaupun masih bersuami isteri. Walaupun anak satu orang. Takkan nak tunggu janda baru beri bantuan. Takkan nak tunggu jadi duda baru nak bantu. Harap masyarakat pun ubah persepsi bahawa dah papa kedana baru nak minta bantuan kerajaan. Sebab banyak bantuan yang disediakan oleh kerajaan. Semoga dipermudahkan.

    ReplyDelete
  38. Rawlins boleh dapat ke? Sebab Rawlins pun a revert. Haha. Alhamdulilah ada program sebegini - insyaAllah memberi sinar kepada mereka yang memerlukan di bulan mulia kan.

    ReplyDelete
  39. Bagus ada nya program yang macam ni. Bantu orang yang kurang atau tiada kemampuan. Sebenarnya ramai yang tak tau, Malaysia ni ada banyak bantuan yang tidak dihebahkan di media massa.

    ReplyDelete
  40. Alhamdulillah. .. Moga ianya meringankan bebanan buat mereka yang memerlukan.

    ReplyDelete
  41. I hope more company will do such event to help the needy. Hope that will easy their burden also.

    ReplyDelete
  42. Program seumpama inilah yang patut diadakan lebih banyak supaya nasib-nasib golongan yang tidak berkemampuan dapat dibantu agar mereka dapat juga merasai sedikit rasa gembira walau bukan setiap hari.. moga program macam ni akan berterusan

    ReplyDelete
  43. Makin dekat dengan bulan Ramadhan ni makin ramai orang nak tambahkan amal ibadat dan juga pahala dengan cara macam ni lah dapat membantu mereka yang memerlukan dan juga dalam masa sama kita dapat mendekatkan diri dengan yang Maha pencipta...

    ReplyDelete
  44. Alhamdulillah... kerajaan masih prihatin dlm isu-isu mcm ni.kena bykkan progran sumbangan mcm ni utk bantu mereka yang memerlukan. Tambahan fah nak dekat ramadgan dan bulan raya nanti

    ReplyDelete
  45. Macam² program selalu dianjurkan oleh Datuk Seri Tengku Adnan ni kan.buka ramadan makin dekat semakin banyak program untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT

    ReplyDelete
  46. bagusnya ada program macam ni. membantu dan dapat pahala dlaam masa yang sama, btw gambar tu pecah la wak

    ReplyDelete
  47. Alhamdulillah ada inisiatif untuk mengadakan program sebegini dan membantu anak2 asnaf. Nak dekat2 Ramadan yg mulia ni boleh juga kita sama2 bersedekah dan beramal ke arah kebaikan.

    ReplyDelete
  48. Bagus program macam ni.membantu satu sama lain tak kira la pangkat semua.patut diteruskan

    ReplyDelete
  49. Superb program they did... Everyone deserve the same to celebrate this holy celebration. Never ever make them feel being apart from the world... Hope more companies and association can do this as well. They deserve our attention

    ReplyDelete
  50. moga program sentiasa diteruskan bagi membantu orang susah..salah satu inisiatif wilayah pesekutuan yang perlu diteruskan tahun ke tahun....terutama untuk golongn asnaf kerana mereka sangat memerlukan bantuan kita

    ReplyDelete
  51. Ramai juga golongan yang susah dah kurang berkemampuan. Di harap dengan program sumbangan Nur Ramadan dapat mengurangkan beban dan meneruskan lagi sampai bila-bila bukan sekadar bulan Ramadan sahaja. Sokong bila ada prihatin dengan golongan asnaf ini.

    ReplyDelete
  52. syukur alhamdulillah, besar pahala kita bantu mereka yg kesusahan ;)

    ReplyDelete
  53. semoga program mcm ni dapat diteruskan lagi padamasa hadapan

    ReplyDelete
  54. bAGUS ADA PROgram sebegini. banyak manfaat mereka yang layak boleh dapat. kena hebahkan supaya yang layan tahu tentang program ini

    ReplyDelete
  55. alhamdulillah ada yg buat program macam ni

    ReplyDelete
  56. semoga program ni di teruskan sampai bila-bila supaya mereka yang susah beraga gembira dan tak rasa beban sebab ada yang sudi bantu

    ReplyDelete
  57. Semoga para Pejabat Ahli Parlimen Putrajaya makin berjaya dan banyak.pahala karena telah menyumbang RM 2,000 kepada 52 surau dan masjid dalam putrajaya. Ini patut diberikan apresiasi.

    ReplyDelete
  58. nak dekat puasa ini.. mestu program ini ditunggu2

    ReplyDelete
  59. Dapatlah meringan kan beban. Nak nak puasa ni.

    ReplyDelete
  60. alhamdulillah.ada program macam ni.moga program ni diteruskan di masa akan datang.
    Janji Kita

    ReplyDelete
  61. Bulan mulia....moga dipermudahkan segala

    ReplyDelete
  62. Semoga Ramadhan akan datang, semakin meriah n dapat memberikan sinar kpd mereka. Syukur besar pahala buat mereka yang terlibat.

    ReplyDelete
  63. Seronok tengok mereka kan.. senyuman mereka amat bermakna.. :)

    ...

    ReplyDelete
  64. alhamdulillah. ringan sikit beban untuk yang memerlukan.

    ReplyDelete
  65. Riak wajah kegembiraan masing2 yg menerima sumbangan ni

    ReplyDelete
  66. Husniey datang follow blog akak.. 😍

    ReplyDelete